Auteur: Gijs Jansen
Uitgever: Thema
Pagina’s: 83
Prijs: €14,95
Waardering:⭐️⭐️⭐️⭐️
In the spotlight

In the spotlight: Omarm jezelf

Ben jij lief voor jezelf? Lief in de zin dat je aan jezelf denkt en dat je voor jezelf zorgt en jezelf op nummer één zet?

Ik ben iemand die niet vaak lief is voor zichzelf. Ik ben hard, moet van alles van mijzelf en als ik iets doe dan moet het goed zijn.

Ik ben een meester in het mezelf van alles aanpraten en kan erg negatief tegenover mijzelf zijn. Ik vind mijzelf niet goed genoeg.

Je kunt dus eigenlijk wel stellen dat ik niet zo’n goede vriend van mijzelf ben. En toch, is dat iets wat ik graag zou willen.

Gijs Jansen houd je met zijn boekje ‘Omarm jezelf’ een spiegel voor. Want eigenlijk zijn maar weinig mensen lief voor zichzelf. En helaas wordt zelfcompassie nog wel eens vergeleken met egoïsme. Terwijl dit eigenlijk helemaal niet klopt.

Het hoe en waarom? En hoe je de weg in kunt slaan om je eigen beste vriend te worden? Gijs legt het ons uit in zijn boekje!


“Er wordt wel eens gezegd dat we onze eigen grootste vijand zijn. Omdat we altijd wel iets op- of aan te merken hebben op onszelf. Op onze prestaties. Op hoe we eruit zien. Op die promotie die aan ons neus voorbij ging. Het gebeurt maar zelden dat we onszelf ergens een welverdiend compliment voor geven.

Herken je dat? En herken je ook dat je op de mensen in je omgeving heel anders reageert? Als je vriend zakt voor zijn examen, wijs je hem op alle dingen die hij wel goed kan. En als je vriendin de schuld van haar relatiecrisis bij zichzelf legt, zeg je dat ze eens wat aardiger voor zichzelf moet zijn.
Je kunt het dus wel: vervelende gebeurtenissen en situaties in het juiste perspectief plaatsen. Alleen niet voor jezelf. En dat is natuurlijk wel wat raar. Want juist met jezelf zou je de allerbeste maatjes moeten zijn. Je neemt jezelf immers je hele leven met je mee!

Hoogste tijd dus dat je met compassie en mededogen naar jezelf leert kijken. Dat je echt accepteert dat je goede én slechte kanten hebt. Dat die bij jou horen en je tot een compleet en interessant mens maken. Dat je wat liever voor jezelf wordt, jezelf als het ware omarmt. In Omarm jezelf leert Gijs Jansen je hoe je dat doet.

Een boek dat je leert om milder met jezelf om te gaan, zonder zweverig gedoe. Door het doen van de oefeningen zul je een hernieuwde vriendschap met jezelf sluiten, waarbinnen je alles mag denken, voelen en zijn.”


De weg naar zelfcompassie

“Hoe kun je onvoorwaardelijk van jezelf houden als zelfs hulpverleners zeggen dat er iets mis met je is?”

Een van de eerste terechte vragen die ik ontdekte in het boekje van Gijs.

Vanwege mijn pessimisme en de traumatische gebeurtenissen van de afgelopen jaren, heb ik menig psycholoog gezien in mijn leven. En niet allemaal met een positief resultaat.

In de hulpverlening krijg je al snel een ‘labeltje’ opgeplakt zodat de zorgverlener bij de verzekering kan aantonen dat ze je moeten behandelen voor het een of ander.

Voor de een kan zo’n labeltje prettig zijn, maar voor heel veel mensen, waaronder ikzelf, voelt het alsof je juist door dat labeltje iets mankeert. Alsof er iets mis met je is.

Maar wie bepaalt wanneer je ‘goed’ bent? Precies, niemand. Alleen jijzelf.

Wanneer je zelfcompassie wilt gaan beoefenen, is het van belang dat je eerst die beren op de weg wegjaagt. Ja die beren, die eigenlijk iedereen wel eens ziet of tegenkomt. (In mijn wereld ben ik volgens mij opgegroeid tussen de beren, want ik zie ze echt overal.)

De eerste stap die je zet, is door te erkennen dat niemand echt tevreden is over zichzelf en dat iedereen ergens “last’ van heeft. De een gaat er misschien makkelijker mee om dan de ander. Dat wil niet zeggen dat jij anders bent of raar.

Gijs benoemt in zijn eerste hoofdstukken de positieve psychologie. Hierin staan niet de problemen die je hebt centraal, maar juist de mogelijke oplossingen.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het heel fijn is als je een psycholoog hebt die tegenover je zit en je het gevoel geeft dat ze naast en achter je staat. Iemand die kijkt naar alle positieve zaken en je daar op wijst.

Veelal worden ‘mentale aandoeningen’ op een medische wijze benaderd en wordt er gekeken naar hoe bijvoorbeeld angst verminderd kan worden.

Positieve psychologie kijkt juist naar de bevordering van de waardevolle ervaringen. Ervaringen die jou zelf laten zien wat belangrijker is.

‘Waar de traditionele insteek dus vooral symptomen bestrijdt, probeert de positieve psychologie te bevorderen wat iemand echt gelukkig maakt.’

Omarm jezelf – Gijs Jansen

Gijs Jansen geeft aan dat je met het in gedachten houden van de volgende zin, de basis hebt waarop we verder kunnen gaan bouwen aan zelfcompassie:

‘Dus, wat je ook allemaal denkt dat er mis met je is, in de kern ben je goed zoals je bent, met alle rare toeters en bellen die daarbij horen.’


Het boekje

In zeven hoofdstukken neemt Gijs Jansen je mee op de weg naar zelfcompassie.

Hij legt je uit hoe mensen in elkaar zitten aan de hand van voorbeelden en benaderd alles vanuit de positieve psychologie. Zijn uitleg is kort maar absoluut duidelijk. Zeker ter inleiding van zelfcompassie.

Hij legt bijvoorbeeld uit dat het voor mensen heel makkelijk is om bijvoorbeeld angsten te vermijden omdat dit effect heeft op de korte termijn. Op de langere termijn heeft dit echter ook grote gevolgen, want er is geen vermindering van de angst.

Angst is een voorbeeld dat veel terug komt in het boekje. Interessant vind ik persoonlijk, omdat je angst heel gemakkelijk kunt uitleggen aan de hand van voorbeelden.

Zo is het juist van belang om de angst en het gevoel van angst toe te laten en te onderzoeken. Dit zal in het begin misschien pijnlijk of eng zijn. Maar juist door het toe te laten, heeft het effect op de langere termijn.

Deze handeling, deze oefening, is gericht op zelfcompassie. Juist door hiermee aan de slag te gaan, zorg je voor jezelf. Ben je lief voor jezelf en leer je jezelf te begrijpen.

We hebben tenslotte vanuit de oorsprong geleerd om te vechten tegen alles wat niet direct prettig voelt. Met als resultaat dat je je leven lang op de vlucht bent voor je pijn.

Zelfcompassie hangt ook samen met mindfulness. Want juist door die pijn toe te laten en er naar te durven kijken, zoek je bewust die dingen op waar je eerder altijd met een grote boog omheen liep.

‘Zelfcompassie is het omarmen van alles wat je bent en doet, ook de minder leuke dingen’.

Omarm jezelf – Gijs Jansen

Gijs heeft per hoofdstuk een aantal opdrachten voor je die niet alleen interessant zijn, maar die je ook inzicht geven in je eigen denken.

Wanneer de hobbels, beren en valkuilen door deze oefeningen enigszins zijn opgeruimd van de weg die voor je ligt, kun je verder met het ontwikkelen van zelfcompassie.

Door de training en het aangaan van pijnlijke situaties en gedachten, zorg je voor jezelf, maakt het je flexibeler en voel je je beter.

Het leven gaat niet over het veranderen of aanpassen van je imperfecties, maar juist het omarmen daarvan. Het houden van jezelf zoals je bent. Dat is waar zelfcompassie om draait.

‘Accepteren dat je bent wie je bent, zorgt dat je tijd en ruimte overhoudt om te gaan doen waar je voor gemaakt bent: leven!’

Omarm jezelf – Gijs Jansen


Conclusie

Ondanks dat het boekje maar 78 pagina’s telt, heeft Gijs Jansen een geweldig en inzichtelijk kijkje gegeven in de weg naar zelfcompassie.

De uitleg, evenals de opdrachten, inspireren en stimuleren om aan de slag te gaan met de dingen die je moeilijk vind, maar vooral ook om beter voor jezelf te gaan zorgen en liever voor jezelf te gaan zijn.

Nee, na dit boekje ben je niet ineens een goeroe en misschien vind je nog steeds dingen heel erg moeilijk of ben je nog steeds niet blij met jezelf.

Maar het laat je wel zien hoe het anders kan en wat je kunt doen om jezelf te accepteren en alles wat bij jou hoort.

Je bent namelijk niet de enige, en je bent niet alleen.

Dat bewijst ook Gijs Jansen met zijn boekje ‘Omarm jezelf’.

Een boekje waarvan ik persoonlijk vind dat het een aanvulling is op je persoonlijke ontwikkeling.

Ik hou alweer een klein beetje meer van mijzelf!


Over de auteur

Gijs Jansen is als psycholoog gespecialiseerd in Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Hij is opleider en supervisor, heeft een eigen praktijk voor therapeutische training en werkt als e-coach voor Psychologie Magazine. Hij is auteur van tien boeken en hij ontwikkelt apps, games en online leeromgevingen voor professionals.

Meer informatie: boekvangijs.nl


Benieuwd geworden naar ‘Omarm jezelf’? Bestel het boekje dan via mijn persoonlijke link hier onder en maak kennis met zelfcompassie en de route om jezelf lief te hebben.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op deze tekst zit copyright!