Auteur: Annette Lavrijsen
Uitgever: BBNC Muscreatief
Vertaald door: Nikki Greveling
Pagina's: 144
Prijs: €14,99
Waardering:⭐️⭐️⭐️⭐️
In the spotlight

In the spotlight: Hoe goed ben jij in niks doen?

De Hollandse kunst van het nietsdoen.’

Hoe vaak doe jij wel eens ‘niets’? En hoe voel je jezelf als je echt even helemaal niks doet?

Denk je dat je lui bent? Of ben je jezelf ervan bewust dat niets doen goed is voor je gezondheid?

Via Muscreatief kwam ik in aanraking met het boek ‘Niksen’, en ik kan je vertellen dat er een wereld voor mij open ging.

Ik ben nogal een bezig bijtje en als ik ook maar even ‘niks doe’, voel ik mij meteen schuldig.

Dit boek heeft mij laten zien dat dit volkomen onlogisch is, en dat juist niks doen een hele grote bijdrage kan leveren aan productiviteit.

In deze blog neem ik je mee op reis door het boek ‘Niksen’ en laat ik je zien hoe belangrijk niksen is als we het hebben over zelfzorg!


“Niksen is iets typisch Nederlands. Het is een essentieel onderdeel van goed voor jezelf zorgen en je kunt het gemakkelijk gedurende de dag even doen. Het is tijd om even stil te staan en te genieten van het leven, door even helemaal niets te doen.

Dit boek leert je niksen, waardoor je: – Smoesjes kunt doorbreken, en nietsdoen niet meer als lui zijn ziet – Nieuwe manieren ontdekt om te relaxen, te onthaasten en burn-out te voorkomen – Eerlijk leert communiceren over je eigen grenzen en je prioriteiten op een rijtje zet – Een plekje helemaal voor jezelf creëert waar je kunt niksen – Een goede balans vindt tussen werk en privé – Je creativiteit, humeur en zelfs productiviteit een boost geeft – Je familie en vrienden kunt verblijden met een vrolijker versie van jezelf”


Niksen

Nietsdoen heeft niets met luiheid te maken. Alhoewel ik begrijp dat dit zo gezien kan worden.

We zijn het nu eenmaal gewend om altijd bezig te zijn en elke dag weer te streven naar een vorm van productiviteit en perfectie.

We kunnen echter niet altijd alleen maar doorgaan. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat het altijd maar bezig zijn met van alles, en het liefst tegelijkertijd, ons op een gegeven moment gaat opbreken.

Maar effectief niets doen, is zo makkelijk nog niet.

En toen kwam daar het boek ‘Niksen’.

Een boek met uitleg, herkenning en daarnaast leuke oefeningen en tools om de kunst van het nietsdoen onder de knie te krijgen.

Met als doel beter voor jezelf te zorgen en de kwaliteit van lichaam en geest te verbeteren!

Niksen’ heeft een heerlijke en overzichtelijke inhoudsopgave.

Het begint met een fijne introductie en met de uitleg over het doel van dit boek.

Het is namelijk af en toe echt nodig om te “niksen”. Niet alleen is dat heel belangrijk voor je geestelijke gezondheid, ook leert het je begrijpen wat je echt tevreden maakt.

Ook leert het boek je om jezelf als prioriteit te zien.

Absoluut iets dat ik persoonlijk echt nog moet leren.

Dat doet mij meteen denken aan het gezegde: ‘Je kunt pas voor een ander zorgen, als je goed voor jezelf kunt zorgen.’

Iets waar zelf wel heel erg achter sta.

Het boek heeft in totaal zeven hoofdstukken. Waarbij we in het eerste hoofdstuk meer uitleg krijgen over het begrip ‘niksen’.

Het tweede en derde hoofdstuk zijn gericht op de excuses die we als mens verzinnen om niet te hoeven niksen en krijgen we tips aangereikt om onze prioriteiten opnieuw te stellen.

In hoofdstuk vier en vijf krijgen we tips om te leren onze tijd te besteden en hoe we tijd kunnen maken voor het ‘niksen’. Dus hoe je dus echt tijd voor je zelf vrij maakt.

De laatste twee hoofdstukken gaan dieper in op onze mentaliteit en de gezonde balans tussen privé & werk. Ook laat deze verdieping zien dat de verandering van onze mentaliteit bij draagt aan een gelukkiger leven. Daarnaast geven deze hoofdstukken tips hoe we dat wat we hebben geleerd met het boek, kunnen volhouden.

“Niksen is jezelf voorop stellen”

Niksen’ bevat dus uitleg, tips en oefeningen om te relaxen, te onthaasten en om bijvoorbeeld een burn-out te voorkomen.

Ook leer je met het boek eerlijker communiceren over je eigen grenzen en het stellen van prioriteiten.

Hierin is het vinden van een goede balans tussen werk & privé ook een belangrijk topic.

In het boek vind je simpele tips, kalmerende activiteiten en fijne oefeningen om je te helpen niks te doen. Ook een pluspunt, wat mij betreft: de oefeningen bevatten uitleg over het hoe, wanneer en het waarom.

Dit helpt absoluut bij het veranderen van je mindset!

“Niksen heeft dezelfde voordelen als mindfulness, zoals een hoger zelfbewustzijn en minder angstgevoelens, alleen kost het minder moeite.”


En willen we niet allemaal iets doen dat werkt, maar wat ons niet te veel moeite kost?

De voordelen van nietsdoen
  • Meer energie
  • Betere gezondheid
  • Gelukkigere familie
  • Een gezond brein
  • Grotere efficiëntie
  • Hoger zelfbewustzijn
  • De kans op een openbaring
  • Meer tijd om de toekomst te plannen
  • Beter slaapritme

En hoewel het niet op mij van toepassing is, besteedt het boek ook aandacht aan ouders met kinderen. Ouders die de ballen hoog moeten houden in hun drukke leven.

Ook voor hen staan er dus tips in om toch even dat momentje te pakken van helemaal niets doen!

Het boek sluit af met een persoonlijk woord en conclusie van de auteur en handige extra boeken en apps die je kunnen ondersteunen bij het niks doen en daarmee het voor je zelf zorgen.


Conclusie

Niksen‘ was voor mij een openbaring. Vooral wat betreft de smoesjes die je gebruikt om maar bezig te zijn en niet te kunnen/willen “niksen”.

Ik vond er een hoop herkenning in en werd zeker met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik moet toch echt vaker aan mijzelf denken. Het is goed om even niets te doen en niets te moeten.

Het nietsdoen helpt je om weer met een frisse blik en een beter gevoel vooruit te komen.

De oefeningen en de tips laten je absoluut nadenken over jezelf en je leefwijze.

Eigenlijk kun je dit boek zien als een bijdrage aan de verandering van je mindset. We moeten goed voor onszelf zorgen om goed te kunnen functioneren op allerlei gebieden in ons leven.

Het is dus oké om “niets” te doen.


Over de auteur

Annette Lavrijsen (1981) was hoofdredacteur van Women’s Health en schrijft als freelancejournalist over o.a. gezondheid, psychologie en natuur. Regelmatig trekt zij het bos in voor een natuurretraite; zonder telefoon, wifi of soy cappuccino, maar mét uitzicht op hernieuwde inspiratie en energie.

(Bron: Bol.com)


Ben je benieuwd geworden naar ‘Niksen‘ en wil je ook beter voor jezelf gaan zorgen? Je kunt het boek bekijken via mijn persoonlijke link hier onder.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op deze tekst zit copyright!