Auteur: Bart Verkuil
Uitgever: Ambo/Anthos
Pagina's: 288
Prijs: €18,99
Waardering:⭐️⭐️⭐️⭐️
In the spotlight

In de spotlight: De gelukkige piekeraar

Voor mijn nieuwste ‘In the spotlight‘ blog, mocht ik van uitgeverij Ambo/Anthos een exemplaar ontvangen van ‘De gelukkige piekeraar‘ van Bart Verkuil.

Wie piekert er nu niet? Piekeren is iets dat bij ons mensen hoort. Iedereen piekert wel eens ergens over. En een nachtje wakker liggen soms is dan ook helemaal niet erg.

Piekeren kan ons namelijk ook iets leren.

Soms kan piekeren ook omslaan naar chronisch piekeren. En wat doe je dan?

Duik met mij, middels deze blog, mee in het boek dat je alles over piekeren vertelt!


“De gelukkige piekeraar van Bart Verkuil gaat over de kracht van het piekeren. Een praktische gids voor een goede relatie met je piekergedachten.

In De gelukkige piekeraar legt onderzoeker en psycholoog Bart Verkuil uit waar piekergedachten vandaan komen, wat we er evolutionair aan hebben gehad en hoe we er anno 2020 ons voordeel mee kunnen doen. Want ja, hoe vervelend een doorwaakte nacht ook kan zijn, een stevige piekerbui bij tijd en wijle blijkt voor een mens best nuttig. Piekeren leert je waar je prioriteiten liggen in het leven en welke waarden belangrijk voor je zijn. Gewapend met dat idee is het veel makkelijker om je gepieker en jezelf te begrijpen.

De gelukkige piekeraar van Bart Verkuil is een fascinerende biografie van de piekerende mens en een praktische gids ineen. Een nachtje wakker liggen zal nadat je dit boek hebt gelezen een stuk zorgelozer zijn.”


Piekeren

Bart Verkuil begint zijn boek gelukkig met een stukje van zijn eigen verhaal waarna hij heel helder uiteenzet wat piekeren nu eigenlijk is en welke verschillen er zelfs bestaan in het piekeren.

Van piekeren wordt gesproken als het gaat om een aaneenschakeling van negatieve gedachten.

Daarnaast gaat het bij piekeren over het zorgen maken over gebeurtenissen die mogelijk niet eens echt plaats zullen vinden.


‘Een negatieve gedachte zegt dus altijd iets over de prioriteiten die iemand heeft in het leven en in hoeverre die kunnen worden waargemaakt.’ 

Bart verkuil

In ‘De gelukkig piekeraar‘ vertelt Bart dat piekeren eigenlijk in alle verschillende levensfases van de mens voorkomt. Van kinderen tot ouderen. Iedereen doet het en het is dus niet iets leeftijdsgebonden.

Daarnaast vertelt Bart dat piekeren en het hebben van negatieve gedachten kunnen omslaan naar chronisch piekeren, dat langdurig kan aanhouden. In de psychologie wordt dit wel onder gegeneraliseerde angststoornissen geplaatst.

Helaas ben ik iemand die goed is in chronisch piekeren en daarnaast ook gediagnostiseerd ben met een gegeneraliseerde angststoornis.

Van jongs af aan ben ik bekend met grote beren op de weg en mij intensief en langdurig druk maken over de toekomst. Mijn hoofd is vaak al bezig met gebeurtenissen jaren verder, waarvan ik niet eens weet of ze uberhaubt zullen gebeuren. Dit is dodelijk vermoeiend en in het hier en nu leven is voor mij soms een dagelijks een gevecht.

Het chronisch piekeren is iets dat bij mij hoort. Het zit in mijn karakter en ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik dit doe. Het is daarom soms ontzettend moeilijk dit gedrag te veranderen. Zelfs met behulp van een psycholoog.

Wat ik in dit boek heel fijn vond, was de uitleg van Bart dat het soms bezorgd zijn en piekeren over pijnlijke zaken, onvermijdelijk is. Natuurlijk is chronisch piekeren niet iets wat altijd goed is, maar het stelt mij ook vaak in staat om negatieve gebeurtenissen het hoofd te bieden.

Bart geeft in zijn boek niet alleen uitleg over het piekeren, maar hij laat je ook meteen nadenken over je eigen piekergedrag.

Zo schrijft hij, dat stress en gepieker vooral ontstaan wanneer niet wordt voldaan aan de basisbehoeften die iemand nodig heeft. Je kunt daarom bijvoorbeeld bij jezelf te rade gaan welke basisbehoeften bij jou niet voldoende zijn.

Het antwoord op die vraag is echter nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Basisbehoeften zijn namelijk individueel en het nadenken hierover zou bijna filosofisch kunnen zijn.


De gelukkige piekeraar

In ‘De gelukkige piekeraar’ besteedt Bart niet alleen aandacht aan wat piekeren precies is, maar geeft hij je ook praktische tips en kleine opdrachten die je kunt toepassen in het dagelijks leven.

Dit alles om het piekeren in kaart te brengen en je meer inzicht te geven in je eigen gedachten en achtergronden.

Wanneer je veel piekert zul je al snel merken dat piekeren ook fysieke gevolgen heeft.

Je lichaam en hersenen zijn voortdurend met elkaar aan het communiceren en beïnvloeden elkaar op vele manieren. Daarnaast zorgt piekeren ervoor dat je lichaam altijd in een ‘voorbereidende actie stand’ staat.
Ook kan de toestand van je lichaam een bepalende factor zijn bij het ontstaan en in stand houden van piekeren.

Door het piekeren kom je in een gespannen toestand terecht en die gespannen toestand in je lijf kan weer van invloed zijn op je gedachten. Dit is ook afhankelijk van hoe fit je bent.

Wat ik heel interessant vond om te lezen, was dat er onderzoeken zijn die aantonen dat een gezonde neiging tot piekeren, mensen beter voorbereid op tegenslagen en daardoor beter kunnen omgaan met tegenslagen.

Doordat je jezelf eigenlijk al een soort van voorbereid hebt, komt de tegenslag minder hard aan dan bij mensen die altijd van het positieve uitgaan.

Eerlijk is eerlijk, ik moet bekennen dat dit bij mij ook vaak zo werkt.
Het klopt dat mijn chronisch piekeren niet gezond is, maar doordat ik vaak al ben voorbereid op tegenslagen, kan ik ondanks deze tegenslagen er toch redelijk mee omgaan.

Ook kan piekeren aanzetten tot actie en beweging. Het kan dus ook nuttig zijn. Uiteraard zul je hiervoor wel moeten leren om op een gezonde manier te piekeren.

Als je op een gezonde manier wilt leren piekeren is het handig dat je weet wat jou helpt om uit die piekermodus te stappen. Dit kunnen ontspannende activiteiten zijn waarbij je kunt denken aan; lezen, film kijken, wandelen of creatief bezig zijn. In ieder geval alles waarbij jij kunt ontspannen.

Bart legt in zijn boek ook uit dat er verschillende soorten piekeraars zijn. Daarnaast dat deze onder andere ook goed te onderscheiden zijn door de manier waarop ze feedback ontvangen en of ze dit wel of niet toepassen.

Daarnaast bespreekt hij ook de effecten van langdurig piekeren. Het kan namelijk van invloed zijn op het geheugen, je concentratie en uiteraard op je lichaam.

Over het algemeen zijn stressreacties en gepieker logische reacties op onduidelijkheid en onzekerheid.

Ondanks dat chronisch piekeren niet al te best is voor je algehele gezondheid, is uit onderzoek gebleken dat chronische piekeraars bovengemiddeld goed zijn in het lezen van de negatieve gevoelens en gedachten van anderen.

Dit herken ik absoluut heel erg in mijzelf. Ik ben heel erg gevoelig voor andere personen en kan vaak heel goed peilen hoe iemand zich voelt.

Piekeren lijkt inderdaad ook samen te gaan met warm, vriendelijk en sociaal gedrag, gericht op het bevorderen van harmonieuze relaties.
Zo wordt dit echter niet altijd ervaren door de omgeving van de chronische piekeraars.

Of je wel of geen chronische piekeraar bent, hangt ook samen met hoe je als kind bent opgegroeid en opgevoed. Voorbeelden van situaties die van invloed kunnen zijn; hechting, mishandeling, verlies ouder, ouders die piekeren.

Ook hierin herken ik mij volkomen. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik heel jong was. Hierdoor had ik als kind al het gevoel voor mijn moeder te moeten zorgen.
Daarnaast hebben het verlies van mijn vader en mijn broer op latere leeftijd, evenals het zelf krijgen van kanker, geen goed gedaan voor mijn chronisch piekeren.

Bart sluit het boek af met het onderzoeken van je pieker gedachten en hoe je hiermee kunt omgaan om milder te worden. En dan met name milder voor jezelf.

Heel handig om hierbij de volgende hoofdvraag in gedachten te houden:

Is iets door mij oplosbaar of door mij te beïnvloeden? Of is het niet door mij oplosbaar of te beïnvloeden?


Conclusie

Uit mijn uitgebreide omschrijving van dit boek, kun je denk ik wel opmaken dat ik zeer enthousiast ben.

Bart Verkuil heeft absoluut een boek geschreven dat veel inzichten geeft in piekergedrag en vooral het chronisch piekeren. Daarbij legt hij uiteraard uit wat dit piekeren met jou als individu doet en geeft hij hier en daar handvatten.

Bart Verkuil laat in dit boek ook, middels een korte test, zien hoe hoog je scoort op chronisch piekeren en laat ook weten dat je de huisarts kunt benaderen wanneer dit je dagelijks leven beheerst.

Ondanks dat ik dat uiteraard een goed advies vind, had ik wel gehoopt misschien nog net iets meer handvatten te vinden in dit boek.

Desalniettemin is mij weer een hoop duidelijk geworden! En ik vind het zeker een verrijking voor mijn zelfhulp boekenplank.

‘Gelukkig zijn zij die kunnen piekeren.’

Bart verkuil – ‘De gelukkige piekeraar’

Over de auteur

Bart Verkuil (1980) is universitair hoofddocent van de sectie Klinische Psychologie van de Universiteit Leiden, waar hij zich bezighoudt met chronisch piekeren. Behalve als onderzoeker is Verkuil ook actief als behandelend psycholoog. Hoewel hij bekendstaat als‘piekerprofessor’ is ook hij niet 100% piekervrij. 

(Bron: Ambo/Anthos)


Ben je benieuwd geworden naar dit boek en wil je net als ik meer weten over piekeren? Schaf het boek dan aan via mijn persoonlijke link hier onder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op deze tekst zit copyright!